Friday 11 August 2023

ROGER brushless digital automation

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah motor untuk mengerakkan pagar rumah dengan masalah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

ROGER brushless sliding gate motor...

Motor tersebut berjenama ROGER dan ianya menggunakan motor 'brushless' seperti boleh dilihat pada label gambar di bawah.

ROGER TECHNOLOGY

Setelah penutup dibuka, apa yang menarik perhatian saya ialah ianya dilengkapi dua biji bateri yang kecil dengan ratingnya 12v, 1.2AH.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan menggunakan multimeter pada bateri mendapati voltannya terlalu rendah dan bacaannya di bawah 1v sahaja.

Bateri 12v, 1.2AH...

Saya juga menghadapi masalah untuk mendapatkan bateri serupa di pasaran tempatan.

O.165v sahaja...

Kos yang saya perlukan untuk mendapatkan dua biji bateri dengan membeli di atas talian ialah kira-kira RM100.00 termasuk kos penghantaran.

Buka penutup bateri...

Sebagai percubaan, saya buka penutup bateri dan mendapati di dalamnya kering kontang. Saya isi air suling (distrilled water) ke dalam bateri.

Isi air suling...

Bateri yang telah diisi air saya cas menggunakan pengecas sehingga voltannya mencecah 12v. Seterusnya saya pasang kepada motor untuk diuji.

Lampu kuning menyala - charging...

Untuk pengetahuan semua, bateri yang telah diisi air serta dicas masih masih boleh digunakan. Masalah motor yang asalnya gagal berfungsi juga selesai.

Testing - 12.28v

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.