Friday 18 August 2023

Diskaun 25% bil elektrik SESCO berakhir june 2023

Selama ini saya jarang tidak menerima bil elektrik namun kebelakangan ini kerap berlaku dan bil elektrik yang tidak diterima ialah bulan mac, june & july.

Bil SESCO yang diterima...

Beberapa hari lepas saya baru menerima bil bulan ini (August) setelah membuat aduan melalui laman sesawang mereka sebab tidak menerima dua bulan bil berturut-turut.

June 2023

Apa yang berlaku kepada bil tidak diterima ialah seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah. Pihak SESCO membuat anggaran minimum untuk dua bulan berturut-turut dan saya telah membuat bayaran walaupun tiada bil mengikut kiraan saya sendiri.

July 2023

Sebelum ini saya juga tidak menerima bil bulan april dan terlupa melakukan bayaran sehingga dikenakan 'late payment charge' pada bil bulan april.

Apa yang saya dapati pada bil terbaru bulan ini ialah tiada lagi diskaun 25%.

Saya berpendapat kes tiada bil bulan jun & july ini disengajakan oleh pihak SESCO untuk mengaburi pengguna yang diskaun 25% akan dihentikan atau kemungkinan juga pihak SESCO ingin menjimatkan diskaun 25% tersebut.

Diskaun 25% tinggal kenangan...

Umum tahu SESCO adalah milik kerajaan Sarawak dan saya yakin ianya dilakukan atas arahan pihak tertentu. Jika ada aduan oleh pengguna yang bil mereka tiba-tiba meningkat, alasan mereka ialah sebab bil untuk tiga bulan serta 'late payment charge' tanpa perlu memberitau bantuan diskaun 25% telah dihentikan.

Diskaun 25% ini diberikan sewaktu PKP lalu bagi meringankan beban rakyat dan saya tidak membantah jika ianya dihentikan sekarang namun jika tiada kes 'kehilangan' bil di atas, saya boleh menjimatkan sedikit kos bil elektrik melalui diskaun yang diberikan untuk bulan jun & july.

Tariff elektrik juga berbeza mengikut jumlah unit tenaga yang digunakan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Saya terpaksa bayar mengikut tariff 25sen seunit bil bulan august sebab penggunaan telah mencecah 300 unit berikutan anggaran minima bulan jun & july oleh pihak SESCO yang telah menambahkan beban pengguna.

Jika bil elektrik dihantar setiap bulan mengikut penggunaan saya selama ini, saya hanya dikenakan 18sen sahaja seunit.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.