Sunday 27 August 2023

Milwaukee C12C charger repair

Beberapa minggu lepas saya telah dirujuk sebuah pengecas berjenama Milwaukee, model C12C untuk mengecas bateri M12 sahaja dengan masalah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Milwaukee C12C charger...

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki pengecas berjenama Milwaukee namun model yang berbeza iaitu M12-18FC dan anda boleh rujuk di sini.

Model: C12C

Dari pandangan mata kasar pada papan litar setelah dibuka ialah sebiji kapasitor telah kembung seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Selain sebiji kapasitor yang kembung, fius utama dengan rating T3.15A juga putus.

Gantikan komponen rosak...

Untuk kepastian tiada lagi litar pintas pada papan litar, saya telah menggantikan fius dengan sebiji mentol 60w dan klip video di bawah saya rakam sewaktu ujian dilakukan.

Pengecas ini masih lagi gagal berfungsi setelah kedua-dua komponen yang rosak di atas telah saya gantikan serta diuji.

Gantikan power IC - TOP255EN

Percubaan seterusnya ialah saya gantikan 'power ic' yang berlabel TOP255EN dan masalah selesai.

Checking...

Pengecas ini berjaya diselamatkan dan komponen yang rosak ialah:-

  1. Sebiji kapasitor (68uf, 400v)
  2. Sebiji fius (T3.15A)
  3. Sebiji power ic (TOP255EN)
Komponen yang rosak...

Lampu indikator berwarna merah sewaktu mengecas dan bertukar ke hijau apabila bateri telah penuh dicas seperti boleh ditonton pada klip video di bawah

Keterangan lanjut apa yang telah saya lakukan untuk membaiki pengecas ini boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.