Monday 21 August 2023

Xiaomi Deerma VC20S Cordless Handheld Vacuum Cleaner

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas berjenama Deerma, model VC20S dengan masalah gagal dicas.

Xiaomi Deerma VC20S

Jika dilihat pada label, tarikh dikilangkan ialah pada 05/10/2019 dan sebelum dibuka serta diperiksa saya menjangkakan masalahnya ialah:-

  1. Kerosakkan pengecas (charger)
  2. Kerosakkan bateri
  3. Kerosakkan papan litar (PCB)
Model: VC20S

Klip video di bawah ialah keadaan vacuum cleaner sewaktu saya uji, ianya boleh dihidupkan namun padam tidak lama selepas itu dengan lampu indikator merah berkelip-kelip.

Pemeriksaan awal pada pengecas (charger) ianya elok dan mampu menghasilkan voltan output 18v namun gagal mengecas bila disambung kepada penyedut hampagas.

Pengecas - 18v, 500mA

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, tiada komponen yang disyaki bermasalah.

Setelah dibuka...

Penyedut hampagas ini dilengkapi dengan 4 biji bateri jenis lithium dan apabila diperiksa dengan menggunakan multimeter, voltan sebiji bateri cuma 2.9v sahaja.

4 biji bateri lithium digunakan...

Voltan sebiji bateri lithium normal ialah 3.7v dan setelah penuh dicas, voltannya ialah 4.2v. Jadi, ianya gagal dicas sebab voltannya cuma tinggal 2.9v sahaja.

Voltan rendah...

Apa yang saya telah lakukan ialah mengecas setiap biji bateri dengan menggunakan 'external charger' sehingga kira-kira 3.3v - 3.7v. Cara melakukan 'force charge' pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Masalah gagal dicas penyedut hampagas ini berjaya ditangani dengan melakukan 'force charge' bateri yang telah lemah sebelum disambungkan kepada pengecasnya semula.

Keterangan lanjut masalah penyedut hampagas ini boleh ditonton pada klip video di atas.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.