Tuesday 8 August 2023

APC Black-UPS ES500 repair

Banyak UPS seperti ini telah saya baiki serta kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

APC ES500

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah lagi UPS serupa dengan masalah gagal berfungsi bila dibekalkan arus elektrik.

Setelah papan litar dikeluarkan...

Ianya boleh berfungsi setelah sambungan bateri saya putuskan & disambung semua sewaktu mengujinya namun gagal dihidupkan semula setelah dipadam serta dibiarkan selepas kira-kira beberapa minit.

Q7 rosak...

Setelah dibuka dan diperiksa komponen satu per satu, saya menemui sebiji komponen dengan label Q7 pada papan litar rosak.

2N7000 - mosfet

Q7 menggunakan sebiji mosfet dengan label 2N7000 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Q7 (2N7000) rosak...

Gambar di atas pula adalah maklumat yang saya dapat apabila diperiksa dan ianya telah menjadi diod serta bukannya mosfet lagi.

Mosfet baru & rosak...

Gambar di bawah adalah maklumat serta bacaan yang sepatutnya pada mosfet berlabel 2N7000 yang elok.

Checking...

Masalah gagal berfungsi selepas beberapa minit dipadam selesai dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Gantikan mosfet baharu...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.