Wednesday 16 August 2023

Bypass KIA494P (PWM controller IC)

"PWM controlled IC" berlabel KIA494P atau TL494 banyak digunakan pada sistem audio kereta serta PSU (power supply unit).

KIA494P = TL494

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah power amplifier berjenama KICKER model Impulse 354xi dengan masalah lampu indikator berwarna hijau berubah kepada merah serta sebaliknya secara berkala dan suara output juga putus-putus.

KIA494P Pinout

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar tidak menemui sebarang kerosakkan dan sebagai percubaan, saya putuskan sambungan ke pin 4 pada IC (integrated circuit) berlabel KIA494p dengan menanggalkan transisitor berlabel Q02 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tanggalkan transistor Q02 (A1266)

Terminal collector (C) pada transistor Q02 disambung kepada pin 4 KIA494P, jadi dengan menanggalkan transistor tersebut fungsi DTC (Dead-time control) pada pin 4 telah diputuskan.

A1266 transistor

Setelah pin 4 KIA494P diputuskan dan diuji, kini amplifier tersebut dihidupkan sejurus sahaja bekalan ke ACC disambung dan tiada lagi masalah lampu indikator hijau berubah kepada merah secara berkala.

Buang pateri terminal base (B)

Klip video di bawah saya rakam sewaktu mengujinya dan tiada lagi lampu merah menyala sebab KIA494P telah saya putuskan sambungan ke pin 4.

Ini merupakan jalan terakhir yang saya boleh lakukan sebab tiada kerosakkan komponen ditemui. Untuk makluman semua, amplifier ini telah diambil oleh pemilik dua bulan yang lepas dan berfungsi tanpa masalah sehingga blog ini ditulis.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.