Thursday 24 August 2023

Panasonic NN-C784MF inverter microwave repair

Microwave ini pernah dirujuk kepada saya sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Panasonic NN-C784MF

Kali ini ianya dirujuk semula dengan masalah seluruh rumah bergelap (litar pintas) sebaik sahaja butang start ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Masalah litar pintas hanya berlaku apabila menggunakan fungsi microwave sahaja. Tiada masalah jika menggunakan fungsi oven sewaktu saya mengujinya.

Buka & keluarkan papan litar inverter...

Seterusnya saya cabut bekalan elektrik ke papan litar inverter dan tiada lagi litar pintas berlaku sewaktu menghidupkan fungsi microwave. Jadi, litar pintas berlaku pada papan litar inverter.

Litar pintas pada IGBT - GT60N321

Pemeriksaan pada papan litar inverter mendapati litar pintas pada sebiji IGBT yang berlabel GT60N321 seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam sewaktu mengujinya dan ianya berjaya diselamatkan dengan menggantikan sebiji IGBT sahaja pada papan litar inverter.

Ini merupakan pengalaman pertama saya dirujuk microwave jenis inverter dengan kerosakkan papan litar inverter.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.