Thursday 1 June 2023

LG 6710V00141A remote control repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman dirujuk sebuah alat kawalan jauh untuk kegunaan TV plasma berjenama LG.

Alat kawalan jauh TV Plasma

Banyak alat kawalan jauh telah saya baiki dan kongsikan selama ini dan anda boleh rujuk di sini.

6710V00141A

Masalah alat kawalan jauh ini ialah butang 'volume down' sahaja tidak berfungsi bila ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Majoriti masalah sedemikian adalah disebabkan terdapat litar yang putus akibat hakisan oleh cecair bateri yang bocor telah meresap ke papan litar.

Setelah papan litar dikeluarkan...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya dapati ada kesan hakisan oleh cecair bateri seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bekas akibat cecair bateri...

Masalah tetap sama walaupun papan litar telah saya bersihkan dengan menggunakan 'contact cleaner'.

Litar putus...

Seterusnya saya periksa litar berdekatan dengan menggunakan multimeter dan mendapati salah satu litar tiada keterusan seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Sambung litar yang putus...

Masalah butang 'volume down' tidak berfungsi selesai setelah litar yang putus telah saya sambung kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.