Tuesday 20 June 2023

Tukar drive shaft boot Perodua Kelisa

Baru-baru ini saya telah dapati drive shaft sebelah penumpang (kiri) kereta perodua kelisa saya ada kebocoran seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Drive shaft kiri bocor...

Setelah diperiksa masalanya ialah getah (drive shaft boot) telah koyak dan minyak gris mengalir keluar seperti boleh dilihat pada gambar dibawah.

Drive shaft boot koyak...

Kerosakkan sedemikian harus ditangani segera sebab jika terlambat boleh merosakkan keseluruhan drive shaft apabila telah dimasuki pasir.

Proses keluarkan drive shaft...


Untuk menukar drive shaft boot, keseluruhan drive shaft harus dikeluarkan dan saya diberitahu upahnya RM40.00. Saya beli drive shaft boot baru dengan harga RM18.00 sebiji.

Drive shaft boot yang telah koyak...

Gambar di atas adalah keadaan drive shaft boot yang telah rosak sewaktu dibuka dari bahagian gearbox.

Drive shaft telah dikeluarkan...

Klip yang telah saya tandakan pada gambar di bawah perlu dibuka untuk mengeluarkan bearing sebelum drive shaft boot yang baru boleh dipasang.

Buka klip & keluarkan bearing...

Setelah getah baru ditukar, minyak gris khas untuk drive shaft perlu disimpan pada bahagian dalam sebelum dipasang kembali.

Pasang pengapit (clamp) supaya tidak bocor...

Pengapit (clamp) pada sebelah kiri dan kanan getah juga perlu dipasang dengan ketat untuk elak sebarang kebocoran minyak yang telah dilumurkan didalamnya.

Siap...

Setelah siap ditukar saya diminta membayar RM60.00 dan bukannya RM40.00 seperti yang diberitahu sebelumnya.

Katanya RM40.00 untuk upah buka serta pasang sahaja & RM20.00 lagi upah menukar getah. Saya terkilan juga sebab lain yang diberitahu, lain yang dibayar. Kenapa tak cakap saja upah keseluruhan menukar drive shaft boot RM60.00 kepada kita dari awal?

Dalam masa yang sama saya juga berminat minyak enjin di bengkel sama yang dilabel dengan harga RM120.00 sebotol. Saya ada minta diskaun namun tidak dilayan.

Untuk pengetahuan semua, saya boleh dapatkan minyak injin yang sama dengan harga di bawah RM100 termasuk kos penghantaran di shopee seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Kenapa kita perlu berbelanja lebih untuk dapatkan barang yang sama?

Jika dilihat pada harga minyak injin yang saya kongsikan di atas, harga di Borneo adalah sekali ganda berbanding harga di Malaya...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.