Thursday 29 June 2023

SAMSUNG UA40H4200AR with blinking backlight repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman dirujuk sebuah TV berjenama SAMSUNG, model UA40H4200AR dengan masalah lampu backlight berkelip-kelip setelah dibekalkan arus elektrik seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Sebelum ini saya belum pernah dirujuk TV dengan masalah sedemikian. Saya jangkakan ianya mungkin disebabkan kerosakkan lampu backlight atau mungkin PSU (power supply unit) gagal membekalkan arus elektrik yang mencukupi untuk kegunaan backlight.

SAMSUNG UA40H4200AR

Setelah penutup belakang dibuka, pemeriksaan awal mendapati lampu backlight masih elok. Caranya ialah dengan cabut kabel yang disambung dari PSU ke mainboard dan lampu backlight menyala tanpa masalah.

Setelah penutup belakang dibuka...

Seterusnya saya buka PSU untuk membuat pemeriksaan dan saya dapati banyak terminal komponen yang berkarat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

PSU...

Pemeriksaan dengan teliti mendapati salah satu inductor dengan label BE9102 pada PCB tiada keterusan bila diperiksa dengan menggunakan multimeter.

terminal BE9102 berkarat dan tiada keterusan...

Salah satu terminalnya putus setelah saya cuba kikis bahagian yang berkarat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bahagian terminal yang berkarat putus...

Pemeriksaan pada inductor tersebut masih elok dan saya cuba baiki dengan membersihkan terminal yang berkarat dan sambungkannya dengan menggunakan dawai ke papan litar semula.

Sambungkan bahagian putus dengan dawai...

Gambar di bawah menunjukkan keadaan setelah terminal inductor yang putus telah saya sambung semula ke papan litar.

Siap...

Masalah lampu backlight berkelip-kelip selesai dengan hanya menyambungkan terminal inductor yang putus sahaja ianya telah berjaya diselamatkan tanpa sebarang kos.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.