Bulan lepas saya dirujuk sebuah lagi 'instrument cluster' untuk kereta berjenama TOYOTA dengan masalah jarum tolok minyak sahaja gagal berfungsi.
TOYOTA instrument cluster |
Pengalaman membaiki masalah sedemikian telah serta pernah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini dan sini.
13/06/2012 |
Setelah dibuka serta diperiksa papan litarnya, kali ini kerosakkannya ialah pada 3 biji kapasitor dengan nilai 10uf, 35v dan loksainya telah saya labelkan pada gambar di bawah.
Setelah penutup belakang dibuka... |
Tujuan saya kongsikan masalah yang serupa kali ini ialah untuk memberitahu para DIY/pembaca bahawa walaupun masalah serupa tetapi komponen yang bermasalah adalah berbeza.
Siap... |
Pemeriksaan dengan peralatan (tools) yang bersesuaian adalah wajib untuk menentukan komponen yang perlu diganti. Maksudnya, seandainya anda ada masalah serupa dan anda ikut 100% apa yang saya kongsikan, belum tentu anda boleh menyelesaikan masalahnya.
9.6Ω |
Gambar-gambar di atas dan di bawah menunjukkan bacaan ESR kapasitor yang telah saya gantikan. Walaupun bacaan nilai kapasitan normal (10uf) namun masalahnya ialah disebabkan bacaan ESR sangat tinggi iaitu 9.6Ω, 11Ω & 17Ω. Bacaan ESR yang elok untuk kapasitor 10uf, 35v ialah tidak melebihi 2.2Ω.
11Ω |
Masalah jarum tolok minyak gagal berfungsi selesai setelah dengan hanya menggantikan ketiga-tiga kapasitor di atas sahaja.
High ESR - 17Ω |
Gambar di bawah adalah keadaan 'instrument cluster' setelah dibaiki dan diuji tanpa masalah lagi pada tolok minyak.
Selamat berDIY...
No comments:
Post a Comment
Your comment will be atttend by admin soon, thank you.