Sunday 2 April 2023

TOYOTA fortuner instrument cluster repair

Kebelakangan ini saya banyak dirujuk 'instrument cluster' kereta TOYOTA untuk dibaiki dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini dan sini.

Instrument cluster TOYOTA fortuner

Pagi ini saya telah dirujuk sebuah lagi 'instrument cluster' untuk kereta TOYOTA model fortuner dengan masalah semua lampu backlight tidak menyala dan tolok suhu serta tolok minyak juga gagal berfungsi.

26/06/2006

Setelah penutup dibuka serta diperiksa, saya menemui 6 biji kapasitor dengan nilai ESR tinggi (high ESR) dan telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Setelah penutup belakang dibuka...

Kapasitor yang rosak ialah:-

  1. 3 biji kapasitor 100uf, 16v (C60, C3 & C45)
  2. 3 biji kapasitor 10uf, 35v (C129, C16 & C12)
Gantikan komponen yang rosak...

'Instrument cluster' ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kesemua komponen yang rosak di atas telah saya gantikan.

Siap...

Klip video dibawah dirakam sewaktu diuji setelah dibaiki.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.