Sunday 16 April 2023

JVD DR30-DCB minibar repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk minibar seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: JVD

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu dirujuk minibar serupa dengan masalah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Model: DR30-SCB

Pemeriksaan awal mendapati ada kesan letupan komponen pada papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Kesan meletup di bawah papan litar...

Selain kesan leptupan, satu litar yang disambung kepada terminal lampu (lamp) juga putus seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Litar putus pada papan litar...

Kesan letupan tersebut adalah berpunca dari litar pintas berlaku pada sebiji triac yang berlabel BTA208-600D dan lokasinya telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Litar pintas tiac BTA208-600D

Pemeriksaan menyeluruh tidak menemui sebarang kerosakkan lain selain litar putus serta litar pintas pada sebiji triac sahaja.

Gantikan triac yang baharu...

Gambar di atas menunjukkan triac telah saya gantikan dengan yang baharu dan gambar di bawah menunjukkan litar yang putus telah saya sambung kembali menggunakan wayar.

Sambung litar yang putus...

Minibar ini berjaya diselamatkan setelah kerosakkan di atas telah saya baiki dan ianya masih boleh digunakan semula.

rintangan sensor suhu - 2kΩ

Kesimpulan kerosakkan di atas adalah disebabkan litar pintas berlaku secara tidak sengaja sewaktu menukarkan lampu di dalam minibar sebab litar ke bahagian lampu putus.

rintangan elemen pemanas - 758Ω

Untuk pengetahuan semua, bekalan elektrik ke lampu LED di dalam minibar ialah 240vac, jadi pastikan anda padam suis sebelum menukarkan lampunya untuk mengelak daripada direnjat elektrik.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.