Wednesday 5 April 2023

SAMSUNG BN59-01224B remote control repair

Banyak alat kawalan jauh seperti ini telah saya baiki dan saya kongsikan sebelum ini di sini, sini, sini, sini dan sini.

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi alat kawalan jauh yang serupa dengan masalah gagal berfungsi walaupun bateri telah diganti dengan yang baharu.

Gambar di atas merupakan keadaan papan litar yang telah saya baiki dan kerosakkannya ialah akibat cecair bateri yang bocor meresap ke papan litar sehingga memutuskan litar.

Semua litar yang putus berada di bawah IC tersebut dan saya terpaksa menyambungkannya dengan menggunakan 'enameled copper wire'.

Mesej yang saya ingin sampaikan dari pengalaman kali ini bagi mengelak kerosakkan alat kawalan jauh akibat kebocoran bateri ialah:-

  1. Keluarkan bateri dari alat kawalan jauh jika ditinggalkan lama tidak digunakan
  2. Gantikan bateri secara berkala dan jangan tunggu sehingga ianya gagal berfungsi
  3. Nasihat saya dari dulu, kini dan selamanya ialah, jangan guna bateri tahan lasak termasuk bateri alkali. Guna lah bateri murah atau buatan China yang hanya mampu tahan beberapa bulan sahaja. Peluang bateri bocor sangat rendah sebab bateri kerap ditukar.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.