Saturday 3 June 2023

Tukar timing belt Perodua Kelisa

Kereta Perodua Kelisa saya dibeli pada tahun 2006. Timing belt telah saya gantikan pada tahun 2013 setelah 'mileage' mencecah 100,000km dan telah saya kongsikan di sini.

Jenama: Gates

Bulan lepas (may 2023) 'mileage' kereta saya telah mencecah 200,000km namun tidak sempat menukarnya berikutan tiada masa terluang sehingga pagi ini.

RM148.00

Kali ini saya membeli timing belt berjenama Gates dan pembungkusannya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Kit alat ganti...

Saya masih memilih untuk tidak menukar pam air kerana masih elok dan cara-cara menukar timing belt sama seperti telah saya kongsikan lepas di sini.

Seal dibekalkan tidak sesuai...

Masalah terbesar kali ini ialah seal yang dibekalkan tidak boleh digunakan sebab saiznya sedikit berbeza seperti telah saya tandakan pada gambar di atas. Nombor rujukan pada seal asal ialah seperti pada gambar di bawah

Nombor rujukan seal asal...

Terdapat sedikit kebocoran pada seal bahagian bawah setelah dibuka dan ianya adalah punca bahagian bawah injin sedikit berminyak/basah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Berminyak sebab bocor seal di bawah...

Masa keseluruhan diperlukan ialah kira-kira 2 jam 30 minit dan upah yang dikenakan kali ini cuma RM120 sahaja berbanding 10 tahun lepas RM200.

200,777km

Pengajaran daripada pengalaman kali ini ialah pastikan kesemua alat ganti yang dibeli adalah betul supaya kerja-kerja menukar berjalan lancar.

Timing belt lama kelihatan masih elok setelah 10 tahun..

Dari gambar di atas, saya berpendapat timing belt boleh bertahan sehingga 150,000km tanpa masalah.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.