Saturday 12 November 2022

MCC-861-03 repair (Carrier aircon)

Pagi ini saya telah dirujuk sebuah papan litar untuk kegunaan penghawa dingin berjenama CARRIER dengan masalah gagal dihidupkan dengan menggunakan alat kawalan jauh.

PCB untuk penghawa dingin CARRIER...

Pada mulanya pemilik hanya menghantar papan litar dengan nombor rujukan MCC-861-03 sahaja dan meminta untuk dibaiki.

MCC-861-03

Papan litar MCC-861-03 sangat mudah diperiksa namun saya gagal menemui sebarang komponen yang rosak.

Setelah penutup dibuka...

Seterusnya saya meminta papan litar yang disambung kepadanya iaitu MCC-920-04 untuk membuat pemeriksaan. Saya juga tidak menemui sebarang kerosakkan pada papan litar tersebut.

Bypass switch...

Saya cuba tukar satu per satu komponen yang ada pada papan litar MCC-861-03 dan akhirnya kembali berfungsi setelah saya 'bypass' suis yang dilabel  SW102 seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Siap...

Suis tersebut elok jika diperiksa menggunakan multimeter namun gagal berfungsi setelah dipasang kembali ke papan litar.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.