Tuesday 1 November 2022

SAMSUNG AA59-00607A TV Remote control repair

Hari ini saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh berjenama samsung untuk kegunaan TV dengan masalah sebahagian butang tidak berfungsi bila ditekan.

AA59-00607A

Butang-butang yang tidak berfungsi bila ditekan telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Butang power
  2. Butang source
  3. Butang 1, 2, 3, 4, 5 & 6.
Butang yang tidak berfungsi bila ditekan...

Sebelum ini saya pernah baiki alat kawalan jauh dengan masalah sedemikian dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka serta diperiksa kira-kira sejam akhirnya saya menemui satu litar putus dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Sambung litar yang putus...

Alat kawalan jauh ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah litar yang putus telah saya sambungkan kembali dengan menggunakan 'enameled copper wire'.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.