Thursday 3 November 2022

PHILIPS HP8112/03 compact care hair dryer repair

Minggu lepas saya telah dirujuk sebuah alat pengering rambut berjenama PHILIPS, model: HP8112/03 dengan masalah boleh panas namun kipas tidak berputar.

PHILIPS HP8112/03

Sebelum ini saya pernah dirujuk alat pengering rambut dengan masalah kipas tidak berfungsi dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Setelah dibuka...

Dari pengalaman lepas masalah sedemikian adalah disebabkan kerosakkan diod atau elemen pemanas putus.

Elemen pemanas putus...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, kerosakkannya adalah disebabkan elemen pemanas putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Sambung element penamas...

Cara untuk membaikinya ialah sambungkan kembali elemen pemanas yang putus dan ianya masih boleh digunakan semula.

suis...

Alat pengering rambut ini sedikit berbeza dengan yang pernah saya baiki sebelum ini dan ianya ada fungsi tambahan iaitu kipas sahaja (fan/cold) dan tidak panas seperti telah saya labelkan pada gambar di atas.

COLD/FAN - 0.99MΩ

Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan rintangan yang saya dapat setelah suisnya dilaras.

Speed 1 - 40

Bacaan rintangan ialah:-

  1. OFF - 0Ω
  2. COLD/FAN - 1MΩ
  3. Kelajuan 1 - 40kΩ
  4. Kelajuan 2 - 71Ω
Speed 2 - 71Ω

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.