Friday 29 March 2019

VORTICE ECODRY IPX4 automatic hand dryer repair

Hari ini saya dapat pengalaman baru mambaiki pengering tangan automatik berjenama VORTICE, Model: IPX4. Masalah ketika dirujuk kepada saya ialah kipas di dalamnya berputar dengan perlahan.
Pandangan depan pengering tangan
Seperti biasa, jika kipas berputar dengan perlahan masalah ialah pada kapasitor. Namun setelah diperiksa, kapasitor yang disambung terus ke motor berkeadaan baik iaitu 1uF.
Setelah penutup depan dibuka
Seterusnya saya memeriksa bahagian motor pula, bila dibekalkan arus eletrik ianya memang berputar dengan perlahan. Bila diperiksa ternyata motor tersebut berfrequensi tinggi. Dengan yang demikian masalahnya adalah di papan litar yang gagal membekalkan arus elektrik berfrequensi tinggi untuk kegunaan kipas tersebut.
Bahagian bawah papan litar
Setelah dibuka dan diperiksa papan litar tersebut, dua biji kapasitor dengan nilai 330nF & 150nF didapati rosak dan perlu diganti.
Bahagian atas papan litar
Memandangkan tiada komponen lain yang didapati rosak, saya ganti kedua-dua kapasitor tersebut seperti yang bertanda pada gambar di atas. Ternyata masalah kipas berputar perlahan telah lenyap dan beroperasi seperti biasa.
150nF cuma tinggal 62.7nF

330nF cuma tinggal 85.1nF

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.