Monday 4 March 2019

LG FLATRON L1510S repair


Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki monitor computer berjenama LG, model: L1510S. Masalah monitor tersebut ketika dirujuk kepada saya ialah ianya boleh dihidupkan dan LCD berfungsi seperti biasa, namun backlight menyala sekejap sahaja seperti boleh dilihat pada video di atas.
LG FLATRON L1510S (Made in korea)
Cara untuk mengesahkan bahawa LCD berfungsi tetapi backlight tidak menyala ialah dengan menggunakan lampu picit. Ketika monitor dihidupkan, suluh LCD dengan lampu picit dan anda akan dapat melihat sesuatu pada LCD tetapi malap.
2 keping papan litar sahaja di dalamnya...
Seperti biasa jika ingin membaikinya, kita harus membukanya dan di dalam monitor cuma ada dua keping papan litar sahaja.
Power board
Oleh kerana lampu backlight tidak menyala, maka masalahnya ialah pada 'power board'. Setelah diperiksa menyeluruh, hanya 3 biji kapasitor yang didapati bermasalah dan harus diganti seperti anda boleh lihat pada gambar di atas.
AC kapasitor 220nF cuma tinggal 100nF
Setelah kesemua komponen yang disyaki rosak dan diganti, masalah lampu backlight tidak menyala selesai dan monitor tersebut kembali berfungsi seperti biasa.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.