Saturday 30 March 2019

LG 29FU1RLX-T1 CRT TV repair

TV CRT kini semakin berkurangan dan tiada pengeluran lagi berikutan pengenalan TV Plasma, LCD & LED. Namun saya masih meminati TV CRT disebabkan ianya jauh lebih tahan berbanding dengan TV Plasma, LCD & LED.

Ianya agak sukar untuk dibaiki tetapi bila telah dibaiki, ianya masih boleh digunakan melainkan jika tiub CRT telah rosak. Ini disebabkan tiada lagi alat ganti untuk tiub yang rosak. Kerosakan tiub adalah sama dengan kerosakan skrin pada TV Plasma, LCD & LED.
CRT berjenama LG, Model: 29FU1RLX-T1
Hari ini saya telah berjaya membaiki sebuah TV CRT berjenama LG, Model: 26FU1RLX-T1. Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah cuma lampu standby sahaja yang menyala tetapi skrin gelap.
Pandangan dalam setelah penutup belakang dibuka
Seperti biasa jika ingin membaikinya kita kena buka dan harus berhati-hati ketika ingin memeriksa papan litarnya. Ini disebabkan kapasitor besar 450V, 470uF masih menyimpan cas dan boleh merosakkan multimeter anda atau terkena renjatan eletrik jika tersentuh.

Sebelum memulakan proses memeriksa, pastikan anda discharge (buang cas) kapasitor utama tersebut.
Papan litar utama
Setelah diperiksa bahagian yang disyaki bermasalah, saya cuma menjumpai dua komponen sahaja yang didapati rosak iaitu sebiji voltage regulator dan sebiji kapasitor. Lokasi komponen tersebut boleh anda lihat seperti pada gambar di atas.
Capasitor 1000uF, 10v - litar pintas
Untuk makluman voltage regulator biasanya hanya mempunyai tiga kaki sahaja tetapi voltage regulator yang digunakan didalam TV ini mempunyai empat kaki dengan nombor rujukan KIA78R05PI.
Voltage regulator & kapasitor yang rosak
Setelah komponen yang dijumpai rosak di tukar dan diuji, skrin kali telah menyala dan ini bermaksud telah berjaya di baiki.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.