Saturday 2 March 2019

OPTOMA X402 password

Hari ini saya kongsikan pengalaman mengatasi masalah projecter berjenama OPTOMA, model: X402. Ketika di rujuk kepada saya, masalahnya ialah projector tersebut meminta kata laluan (password) dan tanpa memasukkan kata laluan projecter tersebut tidak dapat digunakan.
Pandangan hadapan projector
Jika ingin memasukkan kata laluan anda harus ada 'remote control' projector tersebut. Tanpa remote control, anda tidak akan dapat memasukkan kata laluan melalui butang-butang yang ada pada projector tersebut.
Model: X402
Anda boleh rujuk buku panduan projector tersebut di sini. Saya juga tidak tahu apa kata laluan tersebut dan menurut buku panduan, kata laluan asal dari kilang ialah 1234.
Remote control harus ada jika ingin memasukkan kata laluan...
Nasib saya amat baik disebabkan pemiliknya tidak menukar kata laluan tersebut dan setelah memasukkan kata laluan tersebut projector tersebut kini boleh digunakan.
Kata laluan asal dari kilang ialah: 1234
Setelah kata laluan selesai, jika anda tidak mahu ada kata laluan pada projector tersebut anda boleh matikan kata laluan tersebut seperti berikut:-
1. tekan menu dan pilih 'security'

2. Tukar 'on' kepada 'off' dan kena masukkan kata laluan

3. Kata laluan: 1234 (jika tidak ditukar)

4. pilih 'off"

Security: off
Setelah masalah kata laluan telah selesai, kini muncul pula satu masalah baru iaitu meminta untuk mencuci atau menukar filter seperti pada gambar di atas. Puas saya belek keseluruhan projector tersebut dan tidak menjumpai apa-apa filter pada projector tersebut.
Dengan yang demikian apa yang harus anda lakukan ialah memadamkan 'filter change' dalam sistem projector tersebut seperti berikut:-
1. Tekan 'menu'
2. pilih 'option'
3. pilih 'filter settings'
4. pilih 'operational filter installed'
5. pilih 'no'
operational filter installed: no
Saya tidak pasti sama ada projector tersebut tidak dilengkapi dengan filter atau pengilang lupa memasang filter tersebut. Namun ketika saya ingin menukar 'filter change' dalam sistem, option untuk menukar filter digelapkan dan tidak dapat diubah.

Dengan yang demikian saya yakin projector tersebut memang tidak dilengkapi dengan filter. kemungkinan pengguna pernah tertukar setting tersebut kepada 'yes'.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.