Sunday 7 January 2024

eDividend - Brusa Malaysia

Saya telah memiliki saham PBB (1295) kira-kira 20 tahun dan secara amnya dividen akan diberi dua kali setahun.

Aplikasi Brusa Malaysia

Selama ini dividen dibayar menggunakan cek serta dipos ke alamat rumah saya tanpa masalah namun saya tidak menerima dividen yang diumumkan tahun lepas iaitu:-

  1. Dividen no. 72 pada 22/03/2023
  2. Dididen no. 73 pada 22/09/2023

Aduan kepada pihak yang menguruskan bayaran dividen iaitu Tricor investor & issuing services house sdn bhd menyarankan kepada saya untuk melanggan eDividend agar tidak hilang sewaktu dipos kepada kita.

Dapatkan 'password phrase' anda pada penyata BSKL...

Untuk makluman semua, eDividend boleh didaftar melalui aplikasi Brusa Malaysia.

Anda perlukan 'password phrase' sewaktu pendaftaran pada aplikasi Brusa Malaysia dan ianya ada tertera pada penyata BSKL yang dipos kepada kita seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Klik 'eDividen subscription'

Pastikan akaun bank yang didaftarkan haruslah sama dengan akaun yang anda gunakan untuk membuat bayaran yuran pendaftaran sebanyak RM10.

Gagal...

Gambar di atas adalah pendaftaran eDividend yang gagal saya daftar sebab akaun bank yang berbeza digunakan.

Berjaya ..

Saya tidak pasti kenapa tidak menerima kedua-dua dividen berturut-turut tahun lepas sedangkan alamatkan yang digunakan tidak pernah ditukar.

Saya syak pihak yang menguruskan bayaran dividen memang sengaja tidak menghantar cek kepada pemilik saham tahun lepas untuk memaksa semua penerima dividen supaya memilih untuk mendaftar eDividend. Alasannya mudah, jika benar hilang sewaktu dipos, tak mungkin kedua-duanya hilang sebab ianya bukan dihantar serentak. Mungkinkah pihak pejabat pos tidak menjalankan tugas mereka?

Semoga tiada lagi masalah tidak menerima dividen tahunan berlaku selepas ini.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.