Monday 1 January 2024

2024 - 10% cukai jualan pembelian online

Belanjawan 2024 telah mengenakan 10% cukai jualan kepada pembelian online dari luar negara yang bernilai RM500 ke bawah mulai hari ini (01/01/2024).

Dibeli pada 22/12/2023

Gambar di atas adalah harga barangan yang saya beli secara online di shopee pada 22/12/2023.

RM29.00 kini RM31.90

Apa yang saya perasan dua hari sebelum tahun baru 2024 ialah harga barangan yang sama saya beli telah dinaikkan sebanyak 10% seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

RM20 kini RM22

Kerajaan kata cukai jualan ini dikenakan jika bernilai RM500 ke bawah namun apa yang berlaku sekarang ialah harga barangan telah dinaikkan 10%. Maksudnya jika anda beli melebihi RM500 juga dikenakan cukai jualan 10%.

RM65.00 kini RM70.30

Selama ini kerajaan selalu menyalahkan kos bahan mentah meningkat yang menjadi punca kenaikkan harga barangan selain nilai matawang ringgit jatuh atau kurang bernilai. Kali ini harga barangan meningkat adalah disebabkan dasar (polisi) negara yang tidak mesra perniaga/pelanggan.

Saya dari dulu tak berminat membeli online di kedai tempatan sebab kos penghantaran serta harga benda yang sama lebih mahal berbanding dari luar negara. 

Lepas ini saya tetap akan beli dari luar negara sebab harganya masih lebih murah berbanding tempatan.

Kerajaan juga sering mengingatkan orang ramai agar bijak berbelanja. Jadi, kenapa kita perlu bayar lebih untuk dapatkan benda yang sama?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.