Thursday 4 January 2024

Tefal RK1066 multicooker - E0

Petang semalam saya telah dirujuk sebuah periuk nasi berjenama Tefal, model RK1066 dengan masalah boleh dihidupkan namun gagal memasak.

Tefal multicooker

Ketika saya menguji periuk nasi tersebut, kod E0 seperti boleh dilihat pada gambar di atas terpapar pada skrin dan semua butang tidak berfungsi bila ditekan.

Model: RK1066

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk periuk nasi yang hampir serupa dengan masalah sama dan anda boleh rujuk di sini.

Buka skru serta penutupnya...

Melalui pengalaman lepas, saya syak kerosakkannya sama seperti yang pernah saya baiki sebelum ini iaitu wayar sensor pada penutup putus.

Salah satu wayar putus...

Gambar di atas ialah lokasi wayar yang putus dan untuk menyambung kembali, penutup bahagian atas perlu dibuka.

2 biji skru pada penutup...

Dua biji skru pada bahagian dalam penutup seperti telah saya tandakan pada gambar di atas perlu dibuka dulu sebelum membuka penutup atasnya.

Wayar yang putus...

Setelah penutup telah dibuka, sambungkan kembali wayar yang telah putus. Saya pateri sambungan menggunakan timah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambung wayar yang putus...

Bahagian yang telah disambung harus dibalut untuk mengelak kebocoran elektrik yang mungkin boleh membahayakan pengguna.

Balut bahagian yang telah disambung...

Periuk nasi ini berjaya diselamatkan dengan hanya menyambungkan sehelai wayar yang putus sahaja.

Siap...

Tiada lagi kod E0 muncul pada skrin setelah dibaiki dan semua butang kembali berfungsi apabila ditekan.

Tested - ok

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.