Saturday 30 December 2023

theben 13A 24hrs segment time switch repair

Sebelum ini saya pernah membaiki timer yang hampir serupa seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'time switch' atau juga dipanggil 'timer' berjenama theben dengan masalah gagal berfungsi dan tidak padam bila tiba waktunya seperti telah dilaras.

Gambar di atas menunjukkan keadaan bahagian dalam setelah dibuka dan pemeriksaan awal mendapati pin tuil suis telah patah seperti telah saya tandakan.

Percubaan awal dengan gam kembali pin yang patah menggunakan 'super glue' gagal dan apa yang saya lakukan ialah gantikan pin yang patah dengan menggunakan besi yang sama saiz. Gambar di atas menunjukkan pin telah saya gantikan menggunakan besi.

Gambar di atas menunjukkan kedudukan apabila suis dipadam dan gambar di bawah pula menunjukkan kedudukan apabila suis telah dihidupkan.

Klip di bawah saya rakam sewaktu mengujinya dan ianya telah berjaya diselamatkan dengan menggantikan pin plastik asal yang patah dengan menggunakan pin besi sahaja.


 Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.