Wednesday 27 December 2023

Cara menggunakan wang eMADANI

Awal bulan ini saya ada kongsikan cara-cara menuntut wang eMADANI 2023 sebanyak RM100 dan anda boleh rujuk di sini.

eMADANI tidak dapat dipindah atau ditebus tunai...

Untuk makluman semua, wang eMADANI tidak boleh dipindahkan ke mana-mana akaun termasuk akaun pribadi masing-masing. Ianya hanya boleh dibelanjakan pada merchant yang mengambil bahagian sahaja.

Tak boleh guna wang eMADANI di shopee...

Walaupun wang tersebut berada di ShopeePay namun ianya tidak dapat dibelanjakan di laman shopee sebab shopee bukan merchant yang mengambil bahagian atau berdaftar. Pihak shopee hanya memberi khidmat e-dompet sahaja.

Belanja eMADANI di KFC...

Saya telah membelanjakan sebanyak RM20.00 & RM17.50 di KFC setakat blog ini ditulis. Ingat, eMADANI harus dibelanjakan sebelum/pada 29/2/2024. Jika tidak dibelanjakan pada/sebelum tarikh akhir 29/2/2024, ianya akan lesap dari e-dompet anda entah ke mana.

Banyak peruntukan telah disalurkan oleh kerajaan melalui e-dompet sebelum ini namun saya tidak tuntut sebab tiada akaun yang mempunyai e-dompet sebelum ini selain akaun bank.

Saya tak berminat akaun e-dompet (eWallet) seperti ShopeePay, Touch&Go, Boost dan sebagainya sebab jika wang disimpan di bank, ada faedah walaupun tak seberapa. Jika anda memerlukan dana, mungkin penyediaan e-dompet seperti pihak shopee lakukan adalah satu kaedah mudah untuk dapatkan dana percuma.

Dulu kita cuma ada akaun bank sahaja dan setiap tahun BNM umum berbilion wang tidak dituntut. Apa akan terjadi kepada wang e-dompet yang tidak dituntut akan datang? Ke mana perginya wang tersebut? Berapa banyak akaun e-dompet yang anda ada sekarang?

Saya cadangkan, jika boleh gabungkan semua e-dompet di bawah satu badan atau organisasi seperti BNM agar tidak dimanipulasi serta elak disalahguna oleh pihak tertentu.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.