Thursday 21 December 2023

Primada PS-620S intelligent processor

Minggu lepas saya dirujuk sebuah pengisar elektrik berjenama Primada, model PS-620S dan diberitahu masalahnya ialah gagal berfungsi sahaja.

Primada PS-620S

Pemilik hanya mengirimkan pengisar sahaja kepada saya dan ianya tidak akan boleh berfungsi tanpa cawan pengisar.

Model: PS-620S

Ini adalah disebabkan pengisar mesti dilengkapi dengan suis keselamatan pada cawan pengisar. Maksudnya, pengisar hanya akan berfungsi setelah cawannya telah dipasang kepadanya dengan betul serta lengkap.

Setelah penutup bawah dibuka...

Bagi membuat pintasan suis keselamatan, saya terpaksa membuka pengisar untuk mengetahui cara serta kedudukan suis tersebut.

Wayar suis keselamatan...

Gambar di atas adalah kabel suis keselamatan yang telah saya cabut dari papan litar dan ianya disambung kepada soket seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Lokasi penyambung suis keselamatan...

Soket tersebut mempunyai 4 pin namun cuma 2 pin sahaja digunakan dan gambar di bawah menunjukkan dua pin yang berfungsi sebagai suis keselamatan telah saya buat pintasan.

Buat pintasan (bypass)...

Pengisar ini berfungsi dengan normal sewaktu saya mengujinya dengan membuat pintasan pada suis keselamatan.

Kemungkinan masalahnya ialah pada suis keselamatan di cawan pengisar atau mungkin juga bearing pada cawan pengisar telah berkarat serta gagal berpusing.

Jika anda ada masalah pengisar dan berhajat untuk dibaiki, pastikan hantar dengan lengkap atau bawa bersama cawannya sekali agar tukang baiki seperti kami mampu membuat pemeriksaan menyeluruh.

Oleh kerana ianya dihantar tidak lengkap, saya cuma mampu memastikan tiada kerosakkan pada motor sahaja serta boleh berfungsi normal setelah mengujinya dengan membuat pintasan sahaja.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.