Monday 18 December 2023

Ucapan 'Merry Christmas' Pada Kek di Premis Makanan Halal

Hari ini saya kupas isu yang tular semalam berkaitan ucapan 'Merry Christmas' pada kek di premis yang mempunyai sijil halal JAKIM seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Isu ini pernah hangat beberapa tahun yang lalu di mana pemahaman pengusaha serta orang awam ialah ucapan 'Merry Christmas' pada kek adalah tidak dibenarkan jika pengusaha memiliki sijil halal JAKIM yang tertaluk kepada syarat-syarat serta terma-terma pensijilan halal.

Untuk makluman semua, isu ini sebenarnya telah selesai sewaktu tular beberapa tahun lalu seperti berikut:-

  1. Kek yang dipamerkan (display) adalah TIDAK dibenarkan
  2. Logo halal TIDAK boleh digunakan pada label/pembungkusan sebab mempromosi perayaan agama lain.

Saya tidak pasti pekeliling seperti boleh dilihat pada gambar pertama di atas sengaja diedarkan untuk tujuan promosi (iklan percuma) atau salah faham pihak pengusaha tersebut.

Yang pasti banyak pihak yang tampil menjelaskan isu lama serta berulang ini termasuk JAKIM sendiri serta MCMC dan kebanyakkannya hanya melakukan tugas 'copy & paste' sahaja.

Orang ramai pula hanya baca tajuk serta lihat gambar sahaja menjadi punca ianya hangat semula.

Kesimpulannya ialah, pihak JAKIM memang TIDAK membenarkan ucapan 'Merry Christmas' pada kek yang dipamerkan (display) di premis serta mana-mana label/pembungkusan yang mempunyai logo halal kepada pengusaha yang memiliki sijil halal mereka.

Tiada halangan jika kek tersebut ditempah oleh pelanggan tanpa dipamerkan namun pastikan tiada logo halal pada mana-mana label serta pembungkusan atau kotak dan mungkin juga termasuk beg plastik yang digunakan. Bukankah mesej yang nak disampaikan di sini bahawa kek yang mengandungi ucapan 'Merry Christmas' itu haram?

Jika tiada kuasa tular (viral) zaman moden sekarang, mungkin semua pemilik sijil halal JAKIM telah tak dibenarkan membuat kek dengan ucapan 'Merry Christmas'.

Saya berpendapat ini adalah penjajahan zaman moden secara halus jika gagal ditangani dengan akal logik. 

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.