Thursday 30 November 2023

Tefal SERIE R22 rice cooker

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah periuk nasi berjenama Tefal, model R22 dengan teknologi AI (artificial intelligence) tertera pada label.

Jenama: Tefal

Menurut pemilik, ianya boleh dihidupkan namun gagal memasak dan nasi yang ditanak tak masak.

Model: SERIE R22

Sebelum dibuka untuk diperiksa, saya terpaksa masak nasi menggunakannya dan untuk pengetahuan semua, tiada masalah seperti yang dikhabarkan oleh pemilik 

Nasi yang saya tanak menggunakan periuk nasi ini masak dan telah diuji sebanyak 5 kali tanpa masalah.

AI (Artificial intelligence)

Jadi, tiada kerosakkan ditemui dan ianya saya kembalikannya kepada pemilik tanpa dibuka untuk dibaiki.

Sewaktu memasak nasi menggunakan periuk nasi ini, saya dapati ianya memerlukan masa yang lebih lama berbanding periuk nasi konvensional yang saya guna di rumah.

Sewaktu proses memasak, bunyi geganti (relay) kedengaran dari masa ke semasa. Jumlah masa diperlukan untuk memasak ialah 45 minit (30 minit memasak + 15 minit) sebelum lampu merah (start/Reheat) bertukar ke hijau (keep warm) yang memberitau kita proses memasak telah selesai.

Nasi dah masak...  

Jika saya menggunakan periuk nasi konvensional di rumah saya, nasi boleh masak dalam kira-kira 20 minit sahaja.

Perbezaan periuk ini dengan periuk konvensional ialah ianya memasak dengan suhu yang lebih rendah berbanding konvensional dan dikawal oleh geganti. Mungkin itu lah teknologi AI yang diiklankan pada periuk nasi ini...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.