Wednesday 8 November 2023

P290 vacuum sealer repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk 'vacuum sealer' untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

P290 vacuum sealer

Kali ini saya dirujuk sebuah lagi 'vacuum sealer' yang sedikit besar dari yang lepas dengan masalah gagal berfungsi bila dibekalkan arus elektrik.

Model No.: P290

Pemeriksaan fius 13A pada plug 3-pin elok dan seterusnya saya terpaksa buka vacuum sealer untuk pemeriksaan lanjut.

Cabut kabel & 'vent' untuk buka penutup bawah...

Setelah dibuka, banyak lipas di dalamnya kelihatan serta bau najis lipas yang menusuk hidung dan saya terpaksa menyembur 'aerosol' untuk membunuh lipas bagi mengelak daripada membiak di rumah saya.

Penutup bawah dipenuhi tahi lipas...

Setelah kesemua lipas terkorban, saya buka papan litarnya untuk melakukan proses troubleshooting.

Buka papan litar

Anda boleh melihat mayat lipas yang telah terkorban setelah disembur 'aerosol' berjenama 'Ridsest advance' pada gambar di atas dan di bawah.

Bawah papan litar juga dipenuhi lipas...

Papan litar juga dipenuhi dengan najis lipas dan pemeriksaan dengan mata kasar mendapati seekor lipas telah melekat pada sebiji perintang berlabel R9 (432) seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Lipas mati melekat pada perintang R9...

Pemeriksaan dengan menggunakan multimeter mendapati perintang R10 putus namun labelnya tidak kelihatan lagi akibat telah terbakar.

Perintang R10 putus...

Perintang R9 & R10 disambung bersiri ke pin 8 pada sebiji ic berlabel 36B65 dan kebiasaannya nilai rintangan kedua-duanya adalah sama.

R9 = 432 (4.3kΩ)

Masalah yang saya hadapi ialah tiada stok perintang 432 (4.3kΩ) dan nilai perintang paling dekat ada ditangan ialah 472 (4.7kΩ).

R10 saya gantikan dengan 472 (4.7kΩ)

Vacuum sealer ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah perintang R10 yang terbakar telah saya gantikan.

Tested - ok

Untuk pengetahuan semua, saya juga telah bersihkan kesemua mayat lipas serta najisnya sebelum dipasang kembali

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.