Thursday 16 November 2023

Pili mandi patah

Usia rumah yang saya diami kini telah menjangkau 18 tahun dan beberapa tahun kebelakangan ini banyak yang rosak telah saya baiki/gantikan dari masa ke semasa.

Pili mandi patah...

Kali ini pili di bilik mandi pula patah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Apa yang kelihatan pada bahagian luaran seolah-olah ianya diperbuat daripada logam namun kenapa boleh patah?

Keluarkan bahagian yang patah ..

Setelah bahagian yang patah telah saya keluarkan seperti boleh dilihat pada gambar di atas, saya dapati ianya seperti logam dan berkarat pada bahagian dalam. Dari pemerhatian saya ianya seolah-olah telah rapuh dan bahan yang digunakan seperti 'alloy'.

RM12.50...

Saya telah beli pili baru di kedai MrDIY dengan harga RM12.50 dan sebelum dipasang, ianya perlu dililit dengan 'PVC tape' supaya tidak bocor

Lilit 'PVC tape' supaya tak bocor...

Kerosakkan sebegini tidak dapat dielakkan dan harus diganti bila masa telah tiba. Biasanya masalah pili ialah bocor sahaja dan boleh diselengara dengan menggantikan getah (O ring) sahaja namun pili zaman moden ini seolah-olah ada tarikh luput dan rapuh seperti keropok bila tiba waktunya.

Siap...

Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.