Monday 30 October 2023

LNB Astro rosak

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru mengenalpasti kerosakkan LNB pada sistem astro.

Astro outdoor unit...

Masalah asal pengalaman kali ini ialah, dekoder rosak dan setelah dibaiki ianya boleh berfungsi semula namun apabila pemilik membawa balik dan dipasang di rumahnya, tiada siaran.

Strength: 57%

Sesuatu yang pelik ialah bila periksa isyarat melalui dekoder, ianya elok seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

LNB asal...

Memandangkan dekoder ada siaran ketika diuji di bangkel saya namun tiada siaran di rumah pemilik, saya syak LNB rosak.

Gantikan LNB baru...

Dipendekkan cerita, saya gantikan LNB yang baru dan buat pertama kalinya saya jumpa 'quality' serta 'strength' 100% seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan masalah tiada siaran juga selesai.

Strength: 100%

Untuk pengetahuan semua, pemilik memberitau saya 'outdoor unit' asalnya telah berkhidmat selama hampir 20 tahun sebelum rosak bersama dekoder.

Tested - ok
 

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.