Tuesday 3 October 2023

View Mobile Version - blogspot

Dewasa ini boleh dikatakan majoriti orang ramai menggunakan telefon bimbit untuk melayari internet dan penggunaan komputer/desktop semakin berkurangan dari sehari ke sehari.

View mobile version

Baru-baru ini saya dapati blog saya tidak mesra pengguna/pengunjung yang menggunakan telefon pintar dan memerlukan masa yang lama untuk memaparkan keseluruhan artikel.

View web version

Ini adalah disebabkan ianya masih lagi menggunakan versi laman web atau 'web version'.

Kini ada versi paparan yang mesra telefon bimbit dan ianya boleh diaktifkan dengan mudah pada laman blog masing-masing.

Langkah-langkah menukar tetapan kepada 'mobile version' boleh dilihat pada gambar-gambar berikut:-

1. Login dan klik 'menu'...

Perbezaan ketara setelah tetapan ditukar ke 'mobile version' ialah ringkas, cepat, mesra pengguna/pengunjung serta mudah dibaca tanpa perlu mengubah saiz tulisan.

2. Pilih 'theme'...

Banyak kemudahan yang ada pada 'web version' pula tiada pada 'mobile version' seperti ruangan carian (search this blog), 'contact form', terjemahan (translate), label serta senarai 'popular post'.

3. Klik 'customize'...

Walaupun tetapan telah saya tukar ke 'mobile version', pengunjung masih boleh menukarkannya kembali ke 'web version' dengan klik perkataan 'View web version' di bahagian bawah blog seperti telah saya labelkan pada gambar pertama dan ke-2 di atas.

4. Pilih 'mobile settings'...

Tetapan ke 'mobile version' telah saya lakukan pada 01/10/2023 dan sila maklumkan kepada saya jika anda menghadapi sebarang masalah ketika melayari blog saya dengan meninggalkan komen di bawah.

5. Pilih 'mobile' dan 'save'...

Happy blogging...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.