Friday 27 October 2023

Gantikan transformer yang rosak pada PCB

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah papan litar yang digunakan untuk mengawal suhu bilik sauna dengan masalah gagal berfungsi.

Gantikan transformer yang rosak...

Pemeriksaan dengan mata kasar mendapati transformer telah terbakar serta berwarna hitam seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

gegelung primary rosak/putus

Masalah yang dihadapi pada mulanya ialah berapa voltan output transformer yang rosak? Pemeriksaan pada papan litar mendapati ianya menggunakan sebiji geganti (relay) dengan voltan 24v. Mungkinkah transformer 24v diperlukan?

Relay 24v digunakan

Kerja menjadi mudah disebabkan saya pernah membaiki PCB serupa beberapa tahun lepas dan transformer yang digunakan ialah 12vac seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

PCB serupa yang pernah saya baiki beberapa tahun lalu...

Transformer yang saya gantikan diambil daripada papan litar mesin basuh yang gagal dibaiki dan voltan outputnya ialah 12vac.

Klip video di atas dan di bawah saya rakam sewaktu mengujinya setelah transformer telah saya gantikan dan ianya berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.