Tuesday 24 October 2023

Tangki septik sumbat

Baru-baru ini saya dapati air mangkuk tandas di rumah saya turun dengan perlahan setelah 'flush'.

Penutup tangki septik di belakang rumah...

Untuk rekod, saya mula menghuni di situ sejak tahun 2005 dan hanya sekali sahaja pihak bandaraya menyedut tangki septik di rumah saya

Setelah penutup 1 dibuka...

Masalah air mangkuk tandas mengalir perlahan biasanya adalah disebabkan tangki septik telah penuh atau sumbat.

Korek lumpur/najis yang sumbat...

Terdapat 3 penutup di belakang rumah saya seperti boleh dilihat pada gambar pertama di atas. Masalah yang saya hadapi ialah sumbat pada bahagian penutup pertama

Siap...

Masalah selesai setelah lumpur termasuk najis saya yang tersumbat pada bahagian penutup 1 telah dikorek dengan menggunakan cangkul serta dibersihkan.

Gambar di atas saya ambil dari rumah yang baru dibina tidak jauh dari kawasan perumahan saya. Mengapa ianya kini dilengkapi 4 ruangan tangki septik?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.