Sunday 14 May 2023

LG MS-192W Microwave repair

Banyak microwave seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

LG MS-192W microwave

Kerosakkan microwave ini ialah tidak panas dan setelah diperiksa, masalahnya disebabkan litar pintas pada magnetron dengan nombor rujukkan 2M214-240GP.

2M214 magnetron

Masalah yang saya hadapi kali ini ialah tidak menemui alat ganti yang sama/tulen. Saya telah membeli sebiji magnetron dengan nombor rujukan 2M214 seperti boleh dilihat pada gambar di atas namun tidak dapat dipasang sebab kedudukan soket serta lubang skru berbeza dari yang asal.

2M213-629GF (2M218Y)

Saya cuma menemui magnetron dengan soket serta lubang skru yang sama namun nombor rujukan berbeza iaitu 2M218Y (2M213-629GF) seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Gantikan magnetron...

Oleh kerana tidak menemui alat ganti yang sama/tulen, saya terpaksa mencuba dengan menggunakan magnetron yang nombor rujukkannya sedikit berbeza seperti boleh pada gambar di atas.

Tested -ok

Untuk pengetahuan semua, sehingga blog ini ditulis, microwave ini telah dikembalikan kepada pemilik melebihi sebulan dan pemeriksaan susulan telah dimaklumkan bahawa ianya digunakan setiap hari tanpa masalah.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.