Saturday 20 May 2023

Bagaimana azan menggangu saya?

Saya telah menghuni di rumah tempat tinggal sekarang selama kira-kira 18 tahun iaitu sejak tahun 2005 dan selesa tanpa sebarang masalah selama ini.

Kebelakangan ini saya sering mengalami masalah kekurangan tidur serta lesu pada waktu siang serta tidak produktif ketika bekerja.

Ini berikutan saya kini sering terjaga awal pagi dan tidak dapat kembali tidur semula selepas itu. Saya terjaga sebab dikejutkan oleh lolongan anjing jiran setiap pagi. Dulu takda pula anjing jiran saya melolong setiap subuh tetapi kenapa kini setiap pagi kejadian sebegini berlaku?

Anjing-anjing jiran saya...

Seingat saya, jiran saya telah lama memelihara dua ekor anjingnya dan kadang-kadang ada juga menyalak serta menggangu saya terutamanya sewaktu tidur namun tidak seteruk sekarang iaitu melolong setiap subuh.

Baru-baru ini saya perasan serta dapati bahawa anjing jiran saya melolong setiap subuh setelah laungan azan dari surau/masjid berdekatan kedengaran.


Selama saya tinggal di situ jarang-jarang laungan azan kedengaran namun sejak awal tahun (2023) lagi saya telah perasan laungan azan kedengaran setiap hari dan ini memberitahu saya bahawa pihak surau/masjid telah menambahkan kenyaringan sistem pembesar suara mereka.

Saya juga perasan sewaktu bulan puasa lepas, bukan sahaja azan jelas kedengaran namun seperti ada ceramah selepas azan.

Jika boleh saya memang nak maklumkan kepada pihak surau/masjid mengenai perkara ini sebab ianya kini telah menggangu orang ramai terutamanya saya.

Mungkinkah saya juga perlu memberitahu jiran saya yang anjing-anjingnya kini telah menggangu saya setiap pagi?

Jika saya buka mulut, mesti akan ada yang kecil hati termasuk jiran (tuan punya anjing) serta dicop menghina agama mereka (pihak surau/masjid).

Masalah tidak cukup tidur saya telah diketahui iaitu terbangun awal setiap pagi akibat lolongan anjing jiran setelah mendengar laungan azan dari surau/masjid berdekatan.

Mungkin saya boleh hapuskan anjing jiran dahulu dan sekiranya tidak menyelesaikan masalah juga, apa yang perlu saya lakukan agar laungan azan tidak lagi menggangu saya serta orang ramai setiap pagi?

Jangan salahkan orang ramai jika sesuatu yang tidak diingini bakal berlaku suatu hari kelak.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.