Sunday 28 May 2023

SAMSUNG UA43K5100AK flickering/double image LED TV repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk TV sedemikian dengan masalah yang lebih serius serta tidak berjaya dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki TV jenis LED serupa dengan masalah layar berlapis-lapis atau 'double image/flickering' seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Setelah penutup belakang dibuka...

Saya telah lama mengetahui cara penyelesaian masalah sedemikian namun tidak berpeluang mencuba sebab tiada kerosakkan sedemikan dirujuk sebelum ini.

Sambungan T-con ke skrin LED

Masalah sedemikian terjadi sebab terdapat perbezaan 'interface' di antara kedua-dua belah skrin TV. Jadi apa yang perlu dicari ialah sebelah mana TV yang bermasalah dengan mencabut sambungan pada T-con dan uji TV.

Buka & cuba satu per satu...

Masalah TV ini ialah pada sebelah kiri sebab setelah saya cabut sambungan kiri pada T-con dan diuji, tiada lagi masalah 'flickering/double image' seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Jadi, apa yang saya lakukan ialah tutup 10 pin ribbon sebelah kiri dengan menggunakan selotape seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tutup sebahagian menggunakan selotape...

Masalah 'flickering/double image' pada TV ini selesai dengan hanya menutup sebahagian penyambung ribbon bahagian kiri menggunakan selotape sahaja dan klip video di bawah saya rakam sewaktu mengujinya.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.