Monday 22 May 2023

TOYOTA instrument cluster repair

Baru-baru ini saya terjumpa dua klip video DIY membaiki 'instrument cluster' untuk kereta TOYOTA dan saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman agar pemilik tidak menyesal di kemudian hari kelak.

Apa yang dikongsikan pada klip video di atas dan di bawah ialah menggantikan perintang berlabel R64 (393) dengan nilai 39kΩ menggunakan 0Ω.

Untuk pengetahuan semua, 'instrument cluster' yang pernah saya kongsikan sebelum ini di sini, sini dan sini semuanya telah berusia lebih dari 10 tahun. Ini membuktikan bahawa litar yang direka itu berkualiti namun gagal berfungsi akibat kerosakkan komponen 'wear & tear' terutamanya kapasitor.

R64 (393)

Menggantikan perintang dengan nilai berbeza dari asal itu adalah ubahsuai (modify) dan ianya boleh menyebabkan kerosakkan teruk kelak.

Fungsi perintang ialah untuk mengurangkan arus elektrik atau menjana arus elektrik yang lebih tinggi ke bahagian tertentu litar bersesuaian dengan rekaan litar masing-masing.

Cara membaiki yang betul ialah menggantikan komponen yang rosak sahaja dan bukannya mengubahsuai litar dengan menukar 'rating' komponen asal.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.