Sebelum ini saya pernah dirujuk 'instrument cluster' seperti ini untuk di baiki dan anda boleh rujuk di sini.
TOYOTA instrument cluster |
Kali ini saya dirujuk sebuah lagi 'instrument cluster' yang serupa namun labelnya berbeza seperti boleh dilihat pada gambar di atas dengan masalah kadang-kadang kesemua jarumnya gagal berfungsi
03/07/2006 |
Walaupun bentuk dan saiznya sama tetapi setelah dibuka, komponen pada papan litar tidak kelihatan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. 'Instrument cluster' ini untuk kereta model versi manual.
Setelah penutup belakang dibuka... |
Setelah papan litar dikeluarkan serta diperiksa, 3 biji kapasitor didapati bermasalah dan telah saya tandakan pada gambar dibawah.
Setelah papan litar dikeluarkan... |
Kapasitor yang didapati bermasalah ialah:-
- C6 = 10uf, 35v
- C15 = 100uf, 16v
- C29 = 100uf, 16v
Komponen yang rosak... |
'Instrument cluster' ini berjaya diselamatkan setelah ketiga-tiga kapasitor yang rosak di atas telah saya gantikan dengan yang baharu.
Siap... |
'Instrument cluster' ini cuma mempunyai 5 biji 'electrolytic capacitor' sahaja. Jika anda berhajat untuk DIY namun tiada multimeter ESR untuk membuat pemeriksaan, anda boleh gantikan kesemua 'electrolytic capacitor' iaitu:-
- C6 = 10uf, 35v
- C7 = 330uf, 35v
- C10 = 100uf, 35v
- C15 = 100uf, 16v
- C29 = 100uf, 16v
Keterangan lanjut cara-cara mengenalpasti kapasitor yang rosak boleh ditonton pada klip video di bawah.
Selamat mencuba...
Hi which one of these fixes the fuel gauge problem what no resistor
ReplyDeleteWhat problem on fuel gauge?
Delete