Tuesday 28 March 2023

peplink Balance580 router repair

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah router berjenama peplink, model Balance580 dengan masalah gagal berfungsi bila dibekalkan arus elektrik.

peplink Balance580

Sebelum dibuka untuk diperiksa, saya telah mengujinya dan masalahnya ialah seperti boleh dilihat pada klip video di bawah iaitu lampu 'power' menyala selepas suis dihidupkan namun padam sejurus selepas itu.

Masalah sedemikian biasanya adalah disebabkan PSU (power supply unit) gagal membekalkan arus elektrik yang berterusan untuk kegunaan peralatan elektrik.

Product code: BPL-580

Gambar di bawah menunjukkan keadaan di dalamnya setelah penutup atas telah dibuka dan pemeriksaan awal mendapati masalahnya sah pada PSU.

Setelah penutup atas dibuka...

Setelah PSU dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya menemui sebiji kapasitor dengan nilai 1500uf, 10v kembung serta bocor seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

sebiji kapasitor bocor...

Sebagai percubaan, saya telah gantikan kapasitor yang rosak dan PSU boleh menghasilkan bekalan output 12v seperti boleh dilihat pada gambar di bawah sewaktu diuji.

12v

PSU router ini berjaya diselamatkan dengan hanya menggantikan sebiji kapasitor (1500uf, 10v) yang bermasalah sahaja.

Kapasitor 1500uf, 10v yang rosak...

Kapasitor yang rosak tersebut ialah pada bahagian output dan nilai kapasitannya cuma 30pf sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.