Friday 24 March 2023

Doorbell switch with DND & make up room indicator repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman dirujuk suis loceng pintu dengan indikator seperti ini dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

DND Doorbell Make Up Room

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi benda yang serupa dengan masalah lampu indikator 'do not disturb' (DND) tidak menyala.

Transformer rosak...

Setelah dibuka dan diperiksa, kerosakkannya ialah pada sebiji transformer. Masalah yang dihadapi ialah saya tidak mengetahui berapa voltan output transformer tersebut.

DIY guna perintang, diod & kapasitor...

Sebelum ini saya pernah kongsikan cara-cara mengubahsuainya di sini dan kali ini saya tambahkan sebiji kapasitor dengan nilai 100uf, 25v seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Untuk makluman semua, masalah ubahsuai yang lepas tanpa kapasitor ialah lampu indikator 'Do Not Disturb' malap dan ianya boleh diatasi dengan memasang sebiji kapasitor secara selari dengan zener diod sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.