Wednesday 15 March 2023

SAMSUNG WA70H4000SG washing machine repair

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah mesin basuh berjenama SAMSUNG, model WA70H4000SG dan saya diberitahu masalahnya ialah air tidak mengalir masuk ke mesin basuh.

SAMSUNG WA70H4000SG

Masalah air tidak masuk ke mesin basuh biasanya adalah disebabkan kerosakkan 'inlet valve' atau papan litar dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini, sini dan sini.

model: WA70H4000SG

Pemeriksaan awal pada bahagian 'inlet valve' adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Solenoid untuk 'inlet valve' telah tiada dan saya tidak pasti apa cerita sebenar di sebaliknya.

inlet valve hilang...

Mesin basuh ini berjaya diselamatkan dengan hanya menggantikan 'inlet valve' yang baharu sahaja dan untuk makluman semua, mesin basuh ini dirujuk oleh sebuah pusat penginapan (hotel).

Gantikan injap baharu...

Persoalan yang belum terjawab ialah, kenapa dan bagaimana solenoid 'inlet valve' boleh tiada atau hilang sewaktu dirujuk kepada saya?

Mungkinkah selama ini ianya boleh berfungsi tanpa solenoid injap?

Jika saya khabarkan kepada pemilik bahawa solenoid telah tiada sewaktu dirujuk kepada saya, apa reaksi pemilik?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.