Sunday 5 March 2023

LG MS-192W microwave repair

Banyak masalah microwave seperti ini pernah dirujuk kepada saya untuk dibaiki dan telah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

LG MS-190W

Saya diberitahu masalah microwave ini ialah langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik dan ianya dirujuk oleh sebuah pusat penginapan (hotel).

Model: MS-192W

Pemeriksaan awal mendapati fius pada plug 3-pin dengan rating 13A putus. Pemeriksaan seterusnya tidak menemui sebarang litar pintas dan saya menguji microwave ini dengan menukarkkan fius yang putus sahaja. Microwave boleh dihidupkan namun tidak panas.

Fius 13A putus...

Masalah tidak panas adalah disebabkan tiada bekalan arus elektrik ke bahagian voltan tinggi (HV - high voltage) dan puncanya ialah masalah pada bahagian timer.

Fius pada PCB - 10A

Masalah selesai setelah saya gantikan timer yang baharu dan permasalahan sedemikian pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

fius - 10A

Persoalan dari masalah microwave ini ialah, kenapa fius 13A yang putus dan bukannya fius 10A pada papan litar? Tiada litar pintas ditemui dan masalah sebenarnya ialah tidak panas sebab tiada bekalan elektrik ke bahagian HV.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.