Sunday 26 May 2019

SHOW MPA-240S P.A. Ampifier repair

Hari ini saya berpeluang membaiki sebuah amplifier atau lebih tepat dipanggil 'P.A. amplifier' berjenama SHOW, Model: MPA-240S.
Jenama: SHOW, Model: MPA-240S
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah bunyi sedikit sahaja yang kedengaran walaupun volume telah dipulas habis.
Setelah penutup atas dibuka...
Kalau amplifier masih boleh mengeluarkan bunyi, jangan sentuh bahagian yang menghasilkan suara, sebaliknya anda cuma perlu periksa bahagian 'input' serta 'pre-amplifier'
Buka bahagian pre-amp...
Bahagian 'input' biasanya juga jarang bermasalah melainkan telah longgar, jadi yang tinggal sekarang ialah bahagian 'pre-amplifier' iaitu bahagian yang melaras suara (mixer).
Komponen yang bermasalah...
Setelah saya periksa bahagian pre-amplifier, komponen yang didapati bermasalah adalah seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas:-
  1. Sebiji rheostat 10kΩ untuk tombol volume
  2. Sebiji potentiometer 50kΩ untuk tombol bass
  3. 2 biji kapasitor 100uF, 25v
Gantikan rheostat & potentiometer yang baru...
Setelah kesemua komponen yang bermasalah di ganti dan diuji, kini hanya perlu pulas sedikit sahaja tombol volume (master) untuk mengeluarkan suara dari amplifier tersebut.
Pasang balik apa yang telah dibuka...
Untuk makluman, P.A. Amplifier ini milik kedai di mana saya selalu mendapatkan bekalan komponen eletronik. Saya rasa bertuah sebab diberi kepercayaan oleh pemilik kedai tersebut untuk mencuba bakat yang tidak seberapa...
Tested -ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.