Friday 10 May 2019

HSM 90 heavy duty shredder repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah mesin pengisar kertas (shredder) berjenama HSM, Model: 90 buatan Jerman. Masalahnya ialah bila dimasukkan kertas, mesin tersebut gagal menarik kertas untuk dikisar serta mengeluarkan bunyi bising yang amat kuat.
Jenama: HSM, Model: 90 (Made in Germany)
Seperti biasa jika kita ingin membaikinya, kita harus membukanya. Berikut merupakan keadaan di dalam mesin tersebut.
Setelah dibuka penutup bahagian bawah..
Ketika melihat keadaan di dalam mesin tersebut, apa yang terlintas di fikiran saya ialah kemungkinan besar gear yang mengerakkan shredder telah rosak atau haus.
Penutup kotak gear terbuka...

Chassis pun pecah...
Namun setelah membuka kotak gear tersebut saya merasa lega kerana semua gearnya kelihatan elok dan cuma kehilangan sebiji skru untuk melaras motor dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Skru sebiji hilang...
Oleh yang demikian saya pun mencari skru yang hampir sama dan mengunci kembali motor tersebut. Setelah siap tiba-tiba saya terjumpa sebiji lagi skru yang hilang berada tidak jauh dari situ. Jadi saya keluarkan sahaja skru tersebut dan memasang kembali apa yang telah dibuka tadi.
Lepas ganti skru baru perasan dimana menghilang skru tersebut...
Dalam proses memasang kembali mesin tersebut saya juga ternampak keadaan wayar yang tidak selamat dan anda juga boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Wayar yang tidak selamat

Ini baru selamat...
Setelah wayar tersebut saya potong dan sambung kembali supaya selamat dan kemas, saya uji shredder tersebut dan boleh digunakan semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.