Sunday 19 May 2019

Cornell 56L Electric Oven Repair

Malam tadi saya dirujuk sebuah oven berjenama Cornell dengan masalah pemanas di bahagian bawah tidak panas.
Jenama: Cornell
Apabila dibuka penutup bahagian luar, tidak banyak benda yang perlu diperiksa dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Pandangan dalam bahagian kanan
Pada mulanya saya periksa bahagian element pemanas (heating element) dan keempat-empatnya berkeadaan baik. Begitu juga dengan thermal fius juga tidak putus.
Pandangan dalam bahagian kiri
Kemudian saya periksa pula semua suis yang ada dan juga tiada yang bermasalah. Akhir sekali saya periksa semua sambungan wayar dan juga tiada yang tertanggal mahupun putus.
Tested - ok
Apabila semua telah diperiksa dan tiada yang bermasalah maka saya terpaksa bekalkan arus elektrik dan uji oven tersebut.

Ternyata kesemua element pemanas menyala merah dan buat kali pertama saya membaiki peralatan elektrik tanpa menukar apa-apa.

Pelik tapi benar, tiada yang didapati rosak dan bila diuji semuanya berkeadaan baik.

Selamat mencuba...

6 comments:

  1. Sy on oven n elektrik tendang.. Knapa ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada litar pintas, periksa dan cari puncanya guna multimeter. Biasa elemen pemanas adalah penyebabnya.

      Delete
  2. Oven saya bila on eletrik, trip. Saya disconnect heater bahagian bawah ok. Adakah betul apa yang saya buat? Bagaimana cara nak tukar heater jika heater rosak? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, Cabut wayar, buka skru & tarik keluar heater yang rosak. Gantikan dengan yang baru.

      Delete
  3. Saya punya bahagian bawah oven tidak panas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buka dan periksa kenapa bahagian bawah tidak panas.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.