Tuesday 15 October 2024

Dekoder NJOI berkelip-kelip (DS830NA)

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah dekoder Astro NJOI dengan masalah boleh dihidupkan namun gagal proses 'testing' dan indikator padam selepas itu.

Sewaktu saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan namun saya perasan indikator yang terpapar berkelip-kelip seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Setelah dihidupkan beberapa ketika indikator padam serta gagal berfungsi langsung. Ini merupakan pengalaman pertama dengan masalah sedemikian dirujuk kepada saya setakat ini.


Pemeriksaan awal pada papan litar tidak mendapati sebarang masalah pada bacaan voltan seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Seterusnya saya 'reheat' processor dengan menggunakan 'rework station' dan masalah di atas selesai serta kembali berfungsi semula.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.