Wednesday 5 July 2023

PiRO MW-88 PSU repair

PSU (power supply unit) ini telah saya gantikan dengan menggunakan transformer serta kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

PSU - PiRO MW-88

'Power supply' pada amplifier tersebut telah saya gantikan dengan menggunakan transformer sebab pemilik nak cepat saya saya tiada bekalan alat ganti.

Nombor rujukan pada papan litar - E016-049-R4

Hari ini saya telah dapat bekalan alat ganti dan komponen yang rosak serta telah saya gantikan ialah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji fius 2A
  2. Sebiji bridge rectifier KBP210
  3. Sebiji mosfet EPS3568
  4. Sebiji transistor C945
Komponen yang rosak...

PSU ini berjaya diselamatkan dan voltan output yang saya dapat setelah dibaiki ialah 12.94vdc.

Testing - 12.94vdc

Keterangan lanjut pengalaman membaiki PSU ini boleh ditonton pada klip video di bawah. Untuk rekod, amplifier ini menggunakan 4 biji IC dengan label TDA7240 pada sistem audionya.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.